Dansk

Vi har fokus på dansk

​Formålet med Dansk

Dansk på Ryå Efterskole betyder arbejdet med elevernes evner, når det kommer til både læsning, retskrivning og grammatik. Det, vi sigter mod er, at eleverne udvikler deres sproglige kompetencer i forhold til, hvor de personligt er. På den måde bliver de enkelte elevers behov og ambitioner taget i betragtning.

Vi har 8., 9. og 10. klasse på Ryå Efterskole og på holdene tages der individuelle hensyn til elevernes faglige niveau. I 9. klasse forventes det, at man går til FP9 dansk. Alle får en skolecomputer ved skoleårets start, med alle relevante hjælpemidler installeret

Arbejdsmetoder

Måden, vi arbejder på, veksler, så vi aktiverer eleverne på flere forskellige måder, da vi arbejder ud fra tanken om, at ingen elever ligner hinanden. Ved at benytte forskellige arbejdsformer kan vi sikre, at forskellige måder at lære på bringes i spil, og på den måde får eleverne mest muligt ud af undervisningen.

Vi benytter både selvstændigt arbejde, gruppearbejde, arbejde i små teams, klasseundervisning samt cooperative learning.

Hvad er cooperative learning?

Cooperative Learning er en anerkendt forståelse af læring, som stadigt vinder indpas rundt omkring i verden. Det handler om social læring, hvor man skaber rammer for at eleverne samt lærere kan dele viden på en måde, så alle bidrager til den fælles læring. Eleverne bliver på denne måde også gjort ansvarlige for læringsprocessen, og får en følelse af ejerskab, som vi synes er rigtig gavnlig fremadrettet.

​Undervisningens indhold

​– Tekstarbejde hvor vi beskæftiger os med alt fra noveller til film, spil og artikler.

– Skriveproces.

– Grammatik hvor vi konkret ser på grammatiske regler og træner eleverne i at blive bedre til at anvende dem.

– Læsestrategier hvor der arbejdes med forskellige tilgange til dét at blive bedre til at læse.

– Projektopgave hvor eleverne udarbejder en større, skriftlig opgave. Arbejdet vil indeholde vejledning, dataindsamling, arbejdet med specifikke emner med plads til fordybelse samt muligheder for kreative elementer.

– Faglig samtale.

– Stavetræning hvor der konkret tages hånd om elevernes evner indenfor stavning, og hvor vi ønsker at give eleverne værktøjer til at forbedre deres evner.

– IT-færdigheder hvor vi fokuserer på adgang samt brugen af IT-redskaber i undervisningen. Vi lægger stor vægt på, at eleverne får værktøjer som de kan bruge, samt får hjælp til faktisk at anvende dem, da de kan hjælpe eleverne markant i forhold til læring og arbejdet med danskfaget.