Formålet med Dansk
Dansk på Ryå Efterskole betyder arbejdet med elevernes evner, når det kommer til både læsning, retskrivning og grammatik. Det, vi sigter mod er, at eleverne udvikler deres sproglige kompetencer i forhold til, hvor de personligt er. På den måde bliver de enkelte elevers behov og ambitioner taget i betragtning.
Vi har 8., 9. og 10. klasse på Ryå Efterskole og på holdene tages der individuelle hensyn til elevernes faglige niveau. I 9. klasse forventes det, at man går til FP9 dansk. Alle får en skolecomputer ved skoleårets start, med alle relevante hjælpemidler installeret
Arbejdsmetoder
Måden, vi arbejder på, veksler, så vi aktiverer eleverne på flere forskellige måder, da vi arbejder ud fra tanken om, at ingen elever ligner hinanden. Ved at benytte forskellige arbejdsformer kan vi sikre, at forskellige måder at lære på bringes i spil, og på den måde får eleverne mest muligt ud af undervisningen.
Vi benytter både selvstændigt arbejde, gruppearbejde, arbejde i små teams, klasseundervisning samt cooperative learning.
Hvad er cooperative learning?
Cooperative Learning er en anerkendt forståelse af læring, som stadigt vinder indpas rundt omkring i verden. Det handler om social læring, hvor man skaber rammer for at eleverne samt lærere kan dele viden på en måde, så alle bidrager til den fælles læring. Eleverne bliver på denne måde også gjort ansvarlige for læringsprocessen, og får en følelse af ejerskab, som vi synes er rigtig gavnlig fremadrettet.