​Skolens Historie

Ryå Efterskole er beliggende i den gamle ”Centralgård” der blev opført i 1935 med det formål at være karantænestation for tuberkulosefrie kvier. Tilknyttet Centralgården var der 19 staldgårde, hver med plads til 50 kvier. Her stod de i karantæne i ca. to år, hvorefter de drægtige og sygdomsfrie blev sendt hjem til deres ejere.

Centralgården fungerede som karantænestation frem til 1948 hvor man i Danmark helt havde udryddet kvægtuberkulose fra de danske kvægbesætninger, hvilket betød at Centralgårdens opgave var fuldført.

Derfor begyndte man fra 1948 at afvikle karantænestationen, hvilket tog frem til vinteren 1950. Staldgårdene blev i perioden efter 1948 langsomt solgt fra. Selve Centralgårdens bygninger står stadig på Centralgårdsvej i Store Vildmose og har siden 1950 fungeret under forskellige navne.

Centralgården blev i første omgang omdannet til arbejde med statens planteavlsforsøg, en funktion den har indtil 1965. I 1965 overtog Aabybro Realskole bygningen, dog kun kortvarigt. Herefter overtog Indenrigsministeriet kort bygningerne og de blev til militærnægterlejr. i 1982 overgik bygningerne til økologisk landbrugsskole, en funktion som Centralgården fortsatte med at have frem til 2003.

Samtidig lejede Jammerbugt Kommune nogle af lokalerne til Naturskole, hvilket havde til huse i Centralgårdens vestlige fløj fra 1993 til 2003. I 2003 overgik Centralgårdens lokaler til efterskole, en funktion som bygningerne stadig har i dag, hvor den drives under navnet Ryå Efterskole.