Kom og bliv en del af Ryå Naturefterskole

Vi holder af natur og dyr

Er du glad for dyr og elsker du at arbejde med hænderne, så er vores naturlinjen på Ryå Efterskole lige noget for dig. Vi har elever fra hele Danmark og fælles for dem er, at de alle elsker friluftslivet og sætter stor pris på at være sammen om- og med efterskolens dyr. Vi bruger vi derfor meget tid på at passe godt på skolens dyr, som på nuværende tidspunkt omfatter alpakaer, chinchillaer, geder, høns, katte, kaniner og marsvin.

Den daglige pasning af dyrene vil blive dit medansvar

Eleverne på naturlinjen får ansvar for at fodre og passe dyrene i hverdagene i en turnusordning. Det vil sige, at det bliver dit ansvar, at dyrene får de rette mængde foder, det rigtige foder og generelt tjekke om dyrene har det godt. Det bliver du selvfølgelig vejledt i, til linjefagsundervisning, så du får de rette forudsætninger for opgaven. Hver uge er der to elever, som skal tage sig af dyrene, og hvis du vælger Natur som dit linjefag, så bliver det dit ansvar i nogle uger af skoleåret.

Hvad laver vi i linjefaget Natur?

På vores naturefterskole og specielt i linjefaget Natur bruger vi en hel del tid på, at bygge og optimere forholdene for vores dyr. Så hvis eleverne har nogle gode idéer, så vil vi helt sikkert tilrettelægge undervisningen efter det. I øjeblikket arbejder vi på at etablere en hundeskov, som vi gerne vil have bygget på et tidspunkt til gavn for lokalsamfundet. Vi drømmer om at lave nogle agilityaktiviteter for hundene, og i den forbindelse vil elevernes inputs have stor indflydelse på projektet. Netop det vil være et passende projekt for eleverne på Naturlinjen.

Derudover producerer vi selv wrap til både heste, alpakaer og geder i samarbejde med en maskinstation i forbindelse med skårlægning og presning. Den mindre del af vedligehold af skolens marker og hegn vil også være noget Naturlinjen tager sig af.

Naturefterskole med mange forskellige dyr

Vi tidligere haft gæs, som vi har fulgt hele vejen til slagtning og tilmed stået for plukning af dem. Det er ikke utænkeligt, at skolen får gæs igen, for det er en kæmpe oplevelse at tage del i.

Vores nyligt ankomne alpakaer kræver stor tålmodighed og de skal trænes til at gå i grimer. Det er natur-linjen, som har ansvaret for det. Rundt i store dele af verdenen er det blevet kendt, at alpakaer har en afstressende effekt på mennesker, når man går ture med dem. Så det skal vi have lært vores alpakaer, så eleverne på Ryå Naturefterskole kan benytte sig af det. Alpakaer er et utraditionelt dyr at have i Danmark, dog er det blevet mere populært end tidligere. Det er dog ikke et dyr man kan sammenligne direkte med et andet, så der er en del at lære i pleje, håndtering og afkodning af alpakaer.

I vinters ankom vores nye gedebuk. Det betød at vi nu har 5 små gedekid. Derudover forventer vi også at få kaninunger i den nærmeste fremtid. Så her vil der være store oplevelser i at følge processen for drægtige dyr.

Få en masse gode oplevelser

Nogle gange om året tilrettelægger vi linjedage, hvor der vil være ”Naturlinje” på skemaet hele dagen. Her er der mulighed for en masse forskellige oplevelser, også på ture ud af huset. Vi kan tage på dyrskue, besøge forskellige landbrug, maskinstationer el lign.

På vores Naturefterskole er målet at arbejdet med dyrene, skal være med til at styrke din selvtillid og lære dig at tage ansvar – hvilket er vigtigt at have styr på, når du skal videre i uddannelsessystemet. Derudover lærer du at samarbejde – både med dyrene, men også med de andre på holdet.