Vejledning​

Vejledningen:

​På Ryå Efterskole har vi 2 lærere der fungerer som uddannelsesvejledere for alle eleverne. Formålet med vejledningen på Ryå Efterskole er, at eleverne får de bedst mulige forudsætninger for at træffe det rigtige valg af uddannelse og erhverv. Så i vejledningen lægger vi stor vægt på at vejlederen er en del af hverdagen på skolen og at eleven derfor kender sin vejleder rigtigt godt og at vejlederen kender eleven. Samtidig er det vigtigt at vejlederen har et tæt og godt samarbejde med elevens forældre. Vejlederen holder altid en tæt kontakt til de øvrige faglærere.

Første vejledningssamtale med eleven foregår i september / oktober, og i uge 44 er alle 9 og 10. klasserne i et 3 dages brobygningsforløb på Tech College Aalborg, eller på Landbrugsskole
Herefter udfyldes uddannelsesplaner sammen med eleverne

Uddannelsessamtaler

​Umiddelbart efter jul holder vejlederne uddannelsessamtaler med alle elever, for at få afklaret hvilke planer eleven har for det følgende skoleår. I januar afholdes ligeledes en eftermiddag med ”åben vejledning” for elever og forældre.

Inden 1. marts skal uddannelsesplaner og ansøgninger laves færdige og godkendes af forældre, elev og vejleder. Tilmeldinger til Ungdomsuddannelserne (inden 1. marts) skal forældrene stå for, men vejlederne er naturligvis klar til at hjælpe elever og forældre med at udfylde ansøgning på www.optagelse.dk.