​Familielærerfunktion på Ryå Efterskole

På Ryå Efterskole har man en familiegruppe fra den dag, man starter på skolen. Det er en gruppe af elever på 6 - 8 elever, tilfældigt sammensat, der skal give lidt ekstra tryghed i den store gruppe. Hver gruppe har tilknyttet en familielærer, der fungerer som ”ekstra forælder” på efterskolen. Familiegruppelæreren skal sikre, at den enkelte elevs trivsel er i højsædet – i samarbejde med elev og forældre. Selve ansvaret for opdragelse overlader vi til forældrene men vi mener stadig, at eleverne er afhængige af tydelige voksne, der hjælper med at sætte rammerne, som eleverne kan udvikle sig i.

Kontakt og kommunikation

Familielæreren er bindeleddet mellem skolen og hjemmet. Det er vigtigt for alle at være informeret, og den primære kommunikation foregår på vores intra-system der hedder ”Viggo”

Forældrene har i familielæreren en person, de kan kontakte og sende forespørgsler til, hvilket giver en mere personlig kontakt til efterskolen. Målet er at kontakten mellem familelærer, elev og forældre gør, at vi kan fange eventuelle udfordringer i opløbet.

Det er familielæreren, der er opmærksom på elevens trivsel på efterskolen, og kan hjælpe og støtte ved behov. Samtidig er det også familielæreren, der stiller krav og tager samtaler, hvis der er uacceptabel adfærd eller reglerne brydes.​

Fætter-kusinegrupper

Læreren indgår i et team sammen med en anden familielærer. Vi kalder det ”fætter-kusinegrupper”, og de består af de to familielærere og 12-14 elever. I et enkelt tilfælde er der tre grupper sammen.

Fætter-kusinegrupperne er gennemgående hele skoleåret og er den gruppe, hvor eleven oplever et særligt fællesskab og kan føle sig tryg.

Fætter-kusinegruppens lærere laver indbydes sparring ift. elevsager og når der er bekymring for en elev, er det i fætter-kusinegruppen, det først vendes